perjantai 25. lokakuuta 2013

What Is Good Hair?

Tuijottelin hetken tyhjää tekstikenttää ja mietin, että mistä aloittaisin tämän kirjoittamisen. Kyse ei ole mistään sysivakavasta, mutta jotenkin kirjottamisen aloitus tuntuu taas niin vaikealta ja tönköltä. Luen tekstiäni läpi yhä useamman kerran ja sitä typerämmältä se  vaikuttaa. Päädyn poistamaan kaiken kirjoittamani ja aloittamaan alusta. Saavutan jälleen tekstin puolivälin ja päätän, että aivan sama kirjoitan tämän nyt loppuun ja julkaisen.

Tämä aihe, josta koitan kirjoittaa tässä on niinkin tärkeä kuin Tresemme Split End Repair shampoo ja hoitoaine, mutta ajatus harhailee niin pahasti, että tekstiin eksyy muutama muukin asia. Lähdetään liikkeelle kuitenkin tästä perusaiheesta, josta ajattelin höpistä.
Ostin kyseisen shampoon ja hoitoaineen kuukausi takaperin. Ajattelin, että tuotteet voisivat auttaa ongelmaani, mutta paskan marjat! (Joo, taas tulee kritiikkiä jostakin hiustuotteesta :D)

Aloitetaan nyt vaikka shampoosta näin aluksi:
- aika raivostuttava tuoksu ja hyvin hyvin vetinen koostumus. Kyseinen tuote käy perusshampoosta, mutta pesee hiukset aivan superhuonosti runsaasta vaahtoamisesta huolimatta. Tukka jää aina jotenkin mähmäiseksi. Ensimmäisinä käyttöviikkoina käytin tätä Colormaskin kanssa yhdessä ja siinä ajoi asiansa ihan kohtuullisesti, mutta mä olen ihminen, jolle ei riitä kohtuullisuus vaan kaiken pitää olla PÖÖRFEKT.
Viimeviikkoina aloin käyttää tuon saman sarjan hoitoainetta  ja lähmätukkaefekti vaan paheni. En tiedä mikä ihme siinä on, ei kosteuttavat shampoot oo mulle ennen saanut aikaan tällästä liimalettiä.

Hoitoaine:
- Todella löysää, vetistä ja voisin sanoa tätä märäksi kakaksi, jos se olisi ruskeaa. Koostumus on oikeesti hyvin häiritsevä, sillä kun koitat levittää sitä hiuksiin, hoitoaine vaan valuu joka hemmetin ilmansuuntaan eikä pysy siinä päässä. Monet on kehunut näitä tuotteita aivan mielettömästi ja varsinkin tuota naamiota ja seerumia (?). En tiedä pitäisikö hankkia testiin tuo seerumi itselleni, mutta näiden kahden tuotteet jälkeen ei oikein kiinnostaisi.

Mua muutenkin ottaa hermoon se, että kaikenmaailman markettikamaa kaupataan tittelillä ''Salonkilaatua'', nämä TREsemme tuotteet ei ainakaan ole koskaan salonkia nähnytkää. Sama kun ostais X-tran hoitoaineen ja shampoon (tosin nekin hoiti aikanaan hommansa paremmin kun nämä). Taidan jatkossa suosia oikeita kampaamotuotteita enkä enää langeta näiden halpaan hintaan (halpaan ja halpaan, kun kerralla saa runtata kädelle sen 1/4 hoitoainepurkista, jotta saa jonkun osan siitä hiuksiin).

Mua on muutenkin ärsyttänyt TREsemmen (olihan se tämän tuotesarjan mainos) pörröisten hiusten vastainen mainos. (KLIKUTIN)
Ton mallin hiukset on kiharat, ei pörröset. Ne on kiiltävät kiharana ja suoristettu tohon lopputulokseen ja mua ottaa hermoon miten kuluttajille puhutaan puutaheinää ja se on jotenkin ok. Mua ärsyttää ylipäätään luonnonkiharapäänä, että luonnonkiharat hiukset ajatellaan jotenkin paskempina kun suorat. Kattelin eilen Tyra Banksin ohjelmaa aiheella ''What Is Good Hair?''. Vaikka kyseisessä ohjelmassa puhutaankin lähinnä afrohiuksista ja siitä, mitä amerikassa (ja tietysti myös muualla) ihmiset ajattelee afrohiuksista, kiharoista jne. Mua suututtaa se, että kaikilla pitää olla kiiltävät suorat ''valkosen ihmisen hiukset'' ja että valkosilla mielletään olevan suorat ihanat hiukset. Se ei saatana ole näin! Mun yhdellä ystävällä on oikeesti TODELLA kiharat hiukset, ennen hän harrasti niiden suoristamista, harkitsi permistä (tässä tapauksessa suoristavaa (s)permistä) jne. mutta lopulta tottui elämään omien hiustensa kanssa. Musta tuntuu, ettei kiharoiden vihaaminen liity nykyään vaan afroamerikkalaiseen kulttuuriin tms. vaan käsitys on levinnyt todellakin kaikille naisille. Jos shampoota kaupataan nykyään sillä, että kiharat hiukset on pörröset tai kuivat ja ainut oikee hius on suora ja kiiltävä niin perkele mä oon huono ihminen ollut jo lapsesta! Musta kyllä tuntuu ylipäätään, että tää teksti on hyvä lopettaa seuraavaan juttuun, jonka oon kuullut Sami Hedbergin suusta:
''Naiset on silleen, että ne ensin suoristaa hiuksensa ja sit kaverilla on kiharat. Aletaan keskustella, että
- yhh miks mun hiukset on tällänen paskalätty mä haluun tollaset kiharat
- Mä haluun ton paskalättyhiuksen kun nää on niin tällästen PUFF''

Musta tuntuu, että naiset ei oo koskaan tyytyväisiä hiuksiinsa tai ylipäätään mihinkään. En itekään sano, että rakastan hiuksiani joka hemmetin päivä, mutta oon oppinu eläämään niiden kanssa. Ja kyllä eksyin aiheesta shampoo, jota käytän, mutta mun oli pakko yhdistää tähän loppuun purkaus siitä, että miten media luo meille kuvia siitä millaset hiukset on hyvät ja mitkä huonot.

-Mari


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Jätähän kommentti! Se piristää päivääni :)