torstai 7. marraskuuta 2013

Kiittämättömyys on idiootin palkka

Oon pohtinut tässä viimeaikoina sellasta asiaa, että ihmiset on nykyään ihan super itsekkäitä ja kiittämättömiä (ei nyt kaikki, mutta jotkut. Kaikki tietää tälläsen ihmisen).

Kuvitellaan tilanne, että joka päivä kulkisit jonkun ihmisen ohi, joka tarvis apua ja joka kerta auttaisit näitä ihmisiä. Tilanne voisi olla, sanotaan vaikka että, pidät ovea auki naapurille (tää tapahtu mulle yks päivä nimittäin). Kuljet kohti kerrostalon alaovea ja huomaat, että naapurisi on lähdössä jonnekin ison matkalaukun kanssa ja päätät pitää hälle ovea auki ja sanoa samalla moi, koska huomasit pari päivää sitten, että kyseinen naapuri muutti samaan kerrokseen kun sinä. Pidät sitä ovea siinä auki (eihän se iso vaiva ole) ja naapuri tulee ulos talosta. Se ei sano ees terve tai kiitos. Siinä vaiheessa mietit, että jahas taas yks näitä tapauksia, joille kiitoksen sanominen on niin pirun vaikeeta. Meet himaan ja tilanne ottaa vähän aivoon, koska samalla viikolla näin on käyny toistekin toisen naapurin kanssa.

Kuvitellaan toinen tilanne. Sulla on kaveri, joka pyytää palveluksia (autokyytejä, auttaan siivoon, muutossa jne.). Oot yleensä se ihminen, joka suostuu näihin pyyntöihin, koska odotat vastapalveluksia edes pienissä asioissa. No heität jälleen kerran tän tyypin muuttokamoja sinne seittemänteen kerrokseen, et saa kiitosta sillä hetkellä, saat lasin hanavettä ja lähet kotiin. Viikon päästä sulle tulee tilanne, että sun tarvis hakee uus kirjahylly kaupasta ja tarvit kantoapua, että saat kaikki osat autoon. Soitat tälle kaverille, mutta vastaus on selkee ''ei koska on kiire''. No ymmärrät, että hällä on nyt parempaa tekemistä ja alat selaan facebookia josko sieltä tulisi joku kaveri mukaan. Huomaat, että samalla hetkellä kaveri on päivittänyt faceen jotakin ''tylsää, mitähän tekis tänään''.

Kuvitellaan kolmas tilanne. Asut ihmisen kanssa, jonka puolesta oot pessyt pyykkiä, siivonnut astioita ja roskia, vaatteita lattialta jne. Auttanut muutamassa asiassa ja et saa kiitosta. Kun kysyt voisko tää ihminen tehdä ite jotakin, se totee ''toi on tollasta haistavittunillittämistä taas''. Kännissä tai darrassa se huutaa sulle, uhkaa lyödä ja oikeestaan haukkuu sua selvinpäin ''liian lihavaks''. Mitä sä teet tässä tilanteessa?
Itse en oo sanonut näistä asiosita mitään. Mä oon ihminen, joka välttelee riitoja ja mulle tulee jollekin raivoomisesta paha mieli. Nyt on tilanne, että ne kamat lojuu edelleen pitkin kämpän lattioita ja mietit sanoako asiasta vai  tehdä asiat sen puolesta ja ainut asia, mitä pystyt kelaan on: ''jos joskus sais ees sen sanan kiitos sen sijaan että saa kuunnella vittuilua, niin kaikki ois ok''


Mikä siinä on nykyään, että se KIITOS on niin saatanan vaikee sana? Mä kiitän ruuan jälkeen, jos joku ojentaa jotain, jos tuntematon pitää mulle ovee auki, joku kehuu mua... Näitä on miljoonia asioita. Jotku vaan tuntuu pitävän itsestäänselvyytenä sitä, että asiat tehdään toisten puolesta, että tuntemattomat auttaa, että sun paskasia kalsareita noukitaan pitkin olohuonetta.
Jos joku kyseisistä henkilöistä sattuu huomaan tän tekstin: Tää ei oo nillitystä vaan jopa mulla tulee mitta joskus täys. Mä teen mieluusti asioita ja autan, mutta haluisin kuulla edes KIITOS sanan ihmisten suusta.


Kiitos sulle, joka luit tän ja toivottavasti oma päiväsi on parempi :)

-Mari

5 kommenttia:

  1. Mä oon myös ite sellanen ihminen, että kiitän ja autan ihmisiä, mutta sitten kun itse tarvis apua niin ei oo ketään lähettyvillä. Tälläkin hetkellä olen monelta ihmiseltä (jota olen auttanut) kysynyt että voisiko joku lähteä pakettiautolla/ lainata pakettiautoa, että pääsisin Ikeaan ostamaan sänkyn (Ikeaan on noin tunnin ajomatka täältä), mutta KUKAAN ei ole suostunut, ollaan jo kuukausi nukuttu Nallen kanssa pelkillä patjoilla, kun kukaan ei ole jaksanut auttaa meitä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep. Se on ehkä raivostuttavinta ikinä, kun ei saa ite apua sitä kaivatessa.

      Poista
  2. Mä oon sun kanssa ihan samoil linjoilla. Liekö ihmisten kasvatuksessa vika vai missä.

    VastaaPoista
  3. Hyvä teksti! Käytöstavat tuntuu nykyään ihan yleisestikin olevan kiven alla :/ Mä oon kans ihminen, joka yleensä tarjoutuu auttamaan ja senpä takia on tullut koettua myös ns. hyväksikäyttöä. Lainaat autoa, autat muutossa, tarjoot oluet saamatta ainuttakaan vastapalvelusta ja seuraavan kerran kieltäytyessä saat kuulla olevas itsekäs idiootti kun et jeesaa. :P

    "Kiitos" kyllä taitaa olla suomen kielen vaikein sana :P

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tai kun saat apua muutossa, niin toinen pyytää rahaa palkaks siitä hommasta o_O
      Tuntuu että jotkut ihmiset on sellasia, että ne on kotona saanu pompottaa vanhempiaan miten sattuu ja kun elämässä ei voikaan pompottaa muita niin sit suututaan.

      Poista

Jätähän kommentti! Se piristää päivääni :)