sunnuntai 24. tammikuuta 2016

Hiusten hoidosta

Tää blogger taas vammaa jotain omiaan kuvien suhteen. Tekstiä kirjoittaessa kuvat näkyy ties minkä kokosina ja stressaan sitä, että ne julkasuvaiheessa on myös päin helevettulaa.

En kuitenkaan tullut horisemaan teille bloggerin kuvakokojen toimimattomuudesta vaan havainnosta, jonka tein eilen suihkun jälkeen. Mun hiukset on nimittäin kasvanut tän värjäämättömyysvuoden aikana aika paljon. Miettien sitä, että ne oli alkujaan todella huonossa kunnossa ja kaikki kasvava pituus varisi aina lattialle hiuksia harjatessa. 

Oon saanut hiukseni kuntoon kaiken vaalennuksen ja tapon jälkeen täysin sillä, että oon vältellyt lämpölaitteita sekä hapetevärejä. Oon aika ylpeä omien hiusteni kunnosta tällä hetkellä. Piimax C+Biotiini on myös auttanut hiusten kasvuun aikalailla. Mun hiukset jumitti samassa mitassa ennen niiden syöntiä todella pitkään ja nyt siitä on päästy yli, jeij. Ei mulla vielä mitenkään kunnioitettavan pitkät hiukset ole, mutta ainakin nää on kohtuullisen hyvässä kunnossa ja kiusallisesta kerrostusleikkauksesta on päästy eroon. Kerrostusta on vieläkin, mutta nyt ne on sentään järkevän mittasia. Otsahiustenjämät on myös historiaa ja oon siitä onnellinen.

Se miksi mä alkujaankaan aloin kirjottamaan tätä postausta on, että halusin kertoa teille siitä, miten mä leikkaan hiukseni, koska mä teen sitä n. kerran tai kaksi kolmessa kuukaudessa. Mä törmäsin erääseen hyvään videoon, jossa tää leikkaustapa näytetään. Mä oon ihan pennusta asti tehnyt tätä hiuksilleni, en vaan tiennyt että sille on näköjään joku oikea termikin. Eli siis hiusta käännetään sormien ympärillä ja ne törröttävät osat aina katkotaan saksilla. Hiuksista tulee tällä menetelmällä oikeesti tosi silkkiset, plus ei menetä hiusten pituutta. Alla olevasta videosta näkee paremmin, että mistä on kyse. 

 
Mä oon alkanut kyseenalaistaa tangle teezerin käyttöä. Se nimittäin tuntuu katkovan hiuksia ja repivän niitä aika urakalla. Aina harjatessa kuuluu se aivan järkyttävä ääni pienenkin takun kohdalla ja hiusten latvoja löytyy niin lattialta kun vaatteistakin. Ostin nyt viimein luonnonharjan ja se tuntuu taivaalliselta. Mua epäilyttää Tangle Teezer jostakin syystä, plus se sähköistää hiuksia ihan sikana. En vaan koe, että se ois omaan tarkotukseen se paras hiusharja, vaikka joskus siltä tuntuikin. Normaalilla kammallakaan ei tule kuitenkaan harjattua niin väkivaltasesti hiuksia, kun mitä teezerillä usein tulee. Sillä harjatessa ei jotenkin kiinnitä huomiota siihen harjausvoimaan samalla tavalla, kun normaalilla puuharjalla tai kammalla hiuksia selvittäessä. 
Mun hiusten ihan latvat n. 1-2cm matkalta on aika huonossa hapessa ja pitäis tasottaa hiuksia, mutta en oo jaksanut vielä. Ne ei kuitenkaan oo joka kohdasta yhtä kamalat. Mulla on myös auttanut se, että pidän hiuksia aika usein letillä, leteillä tai ylipäätään kiinni. Nukkuessa harvoin pidän enää hiuksia auki, vaikka hiukset auki nukkuessakaan mun hiuksissa enää harvemmin on aamusin takkuja tai ne harvemmin pörröttää joka suuntaan. Mä suojaan hiukset pakkaselta jättämällä hiukset takin ja kaulaliinan alle ja vetämällä pipon syvälle päähäni. Käytän myös hiusmaskeja/kookosöljyä useamman kerran viikossa. Oon viimein aika tyytyväinen mun hiuksiin enkä koe jatkuvaa ahdistusta niiden suhteen. Käytin aikanaan pidennyksiä sen takia, että mua ahdisti mun lyhyet hiukset, nykyään oon sinut lettini kanssa. 

-Mari

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Jätähän kommentti! Se piristää päivääni :)